Deep Blue Hybrid

Do jachtów o długości do 36 metrów, łodzi motorowych o dużej mocy, zastosowań komercyjnych i promów


Deep Blue to w pełni zintegrowany system napędu i zarządzania energią, zaprojektowany w nurcie inżynierii przemysłowej, ale oferujący indywidualne dopasowanie dzięki zastosowaniu modułowych komponentów. Rezultatem jest wyjątkowa wydajność, zgodność z międzynarodowymi standardami bezpieczeństwa oraz bardzo intuicyjna obsługa.

Luksus w połączeniu ze zrównoważonym rozwojem: Deep Blue Hybrid to pierwszy na rynku w pełni zintegrowany hybrydowy system napędu połączony z kompleksowym systemem zarządzaniem energią na pokładzie.

  • Relaks: Zamiast hałasu silnika spalinowego ledwo słyszalny szum silnika elektrycznego
  • Ochrona środowiska: Wykorzystanie odnawialnych źródeł energii.
  • Niezależność: Wystarczająca ilość energii na pokładzie, rzadsze wizyty na przystani.
  • Wygoda: Dokowanie przy użyciu dżojstika jest proste
  • Prostota: Tylko jeden rodzaj paliwa i mniejsze zapotrzebowanie.

Struktura systemu napędu hybrydowego

Deep Blue Saildrive for sailboats and catamarans

Baterie

Technologia wysokowydajnych baterii litowych
Baterie litowe to obecnie domyślna technologia dla zastosowań w mobilności elektrycznej. Baterie litowe magazynują znacznie więcej energii niż jakiekolwiek inne baterie, utrzymują wysoki poziom prądu, nie tracą pojemności ładowania, odznaczają się niezawodnością i nie mają efektu pamięci. Ich żywotność użytkowa jest też znacznie dłuższa niż baterii ołowiowych.

Korzyści dla klientów:

  • Wysoka gęstość energii
  • Niższe koszty
  • Długa żywotność baterii
  • Najwyższe standardy jakości i bezpieczeństwa

Generatory

Ekonomiczna dodatkowa moc

Z systemem Deep Blue można zintegrować generator zewnętrzny. Służy do tego dedykowany interfejs generatora prądu stałego opracowany przez firmę Torqeedo. Generator konwertera eliminuje stałe proporcje między prędkością obrotową, mocą a napięciem wyjściowym.
Zintegrowany z systemem informacyjnym, bezpieczeństwa i zarządzania energią Deep Blue Hybrid, generator wytwarza dowolną kombinację mocy i napięcia, zgodnie z wymaganiami i według indywidualnych ustawień.

Typowe obszary zastosowań


Idealny do ...

  • Napędy hybrydowe Torqeedo Deep Blue o mocy od 25 kW do 100 kW wału napędowego (ekwiwalent od 40 KM do 160 KM).
  • Jachty żaglowe, promy, taksówki wodne i inne łodzie o długości kadłuba od 12 m do 33 m.

Wysoka elastyczność dzięki czterem trybom pracy.
Zaawansowany System Zarządzania Energią Deep Blue oferuje cztery zautomatyzowane tryby pracy układu hybrydowego:

TRYB ZASILANIA

Generator wyłączony; Pełne zasilanie elektryczne.


TRYB ŁADOWANIA

ładowanie baterii z generatora. Po osiągnięciu maksymalnego poziomu naładowania baterii, generator zaczyna produkcję energii wyłącznie na bieżące potrzeby systemu napędowego, przechodząc w tryb FLOAT.


HYBRID

Generator uruchamia się automatycznie, kiedy poziom naładowania baterii spadnie poniżej wcześniej zdefiniowanego poziomu.

Moc napędu elektrycznego, generator na pokładzie i najwyższa efektywność ładowania.
Zaawansowany system kontroli systemu hybrydowego Torqeedo Deep Blue Hybrid zapewnia optymalne sterowanie generatorem w instalacjach pojedynczych i podwójnych. To on zapewnia niezawodne zasilanie dla systemów napędu łodzi o napięciu 360 V prądu stałego, jak i wszystkich pozostałych systemów zasilania o napięciach 110/230 V prądu zmiennego i 24 V prądu stałego na pokładzie:

  • Moc hybrydy i efektywne ładowanie dla systemu Torqeedo Deep Blue.
  • Zasilanie prądem zmiennym dla kuchni, klimatyzacji, urządzeń do uzdatniania wody i innych bytowych urządzeń elektrycznych na pokładzie.
  • Niskonapięciowe źródło prądu stałego do oświetlenia, radia, nawigacji, wciągarek, itp.

Wyświetlacz

Pełna kontrola

System hybrydowy Deep Blue oferuje intuicyjną obsługę przy pomocy wielofunkcyjnego wyświetlacza, który oferuje pełen podgląd systemu i dostęp do wszystkich funkcji sterowania.
Nad wszystkim czuwa oprogramowanie, które zapobiega błędom, na przykład nadmiernemu rozładowaniu baterii. Dostępny i zrozumiały graficzny interfejs użytkownika, dostępny w wersji zarówno dla katamaranów, jak i jednokadłubowców, umożliwia pełną i wizualizację systemu w czasie rzeczywistym.

Sterowanie

Wysokiej jakości manetki mocy

Przyzwyczailiśmy się do intuicyjnej obsługi naszych urządzeń. Oczekujemy szczegółowych informacji, przedstawionych w sposób estetyczny i czytelny. Od użytkowanych obiektów oczekujemy, że będą zarówno piękne i funkcjonalne.
To właśnie skłoniło nas do stworzenia nowej rodziny manetek Torqeedo oraz udoskonalenia interfejsu użytkownika systemu Deep Blue.
Nasze wysokiej klasy dźwignie mocy oferują odpowiednie rozwiązanie dla każdej aplikacji, czy to na żaglówkach, czy na motorówkach – są ergonomiczne, wytrzymałe i funkcjonalne. Wszystkie manetki Torqeedo wyposażono w moduł Bluetooth, umożliwiający łatwą integrację z aplikacją TorqTrac od Torqeedo na smartfonie.

Hybrydowy system napędu i zintegrowane zarządzanie energią.

System napędu hybrydowego

Potężne i ciche systemy napędu elektrycznego umożliwiają manewrowanie i żeglowanie, nawet przy prędkości granicznej.
Wysokowydajne baterie dostosowane z przemysłu motoryzacyjnego przedłużają pływanie przy zasilaniu silnikiem do pomad 50 mil morskich bez użycia generatora. Energia słoneczna, przetworzona na pokładzie w energia śruby napędowej, dostarcza dodatkowego napędu. Ponadto zintegrowany generator dostarcza dość energii do pokonania długich dystansów, kiedy to konieczne.
Wolno obracający się napęd elektryczne umożliwia precyzyjne manewrowanie na silniku, a w połączeniu z joystickiem do cumowania sprawia, że wypływanie w morze i cumowanie staje się prostsze, niż cumowanie jachtu burtą.

Zintegrowane zarządzanie energią

Zintegrowany system zarządzania energią systemu Deep Blue Hybrid umożliwia korzystanie z dostępnej energii w dowolny sposób, od potężnego systemu napędu o wysokim napięciu, przez obsługę sprzętu pracującego na prądzie przemiennym o napięciu 230 V po system 24 V zasilania pokładowego. Deep Blue Hybrid został zaprojektowany tak, by energia zawsze była dostępna tam, gdzie jest potrzebna.
Połączenie dostępności energii wytwarzanej ze źródeł odnawialnych i generowanej przez generator oznacza, że zawsze jest dostępna wystarczająca ilość energii. Jednak, generator nie musi działać długo.
Do zasilania wszystkich urządzeń można użyć czystej i bezpiecznej energii elektrycznej, a przechowywanie dużej ilości propanu lub benzyny na pokładzie nie jest już konieczne. W razie potrzeby można jednak wykorzystać agregat prądotwórczy obecny na pokładzie Deep Blue Hybrid.

Profesjonalne bezpieczeństwo

Opracowanie systemu napędu hybrydowego wymaga, by zwrócić szczególną uwagę na zgodność ze standardami i bezpieczeństwo. Podczas lat pracy nad systemem Deep Blue Hybrid stosowaliśmy, na przykład, koncepcje bezpieczeństwa, będące standardem w przemyśle samochodowym, których wcześniej nawet nie stosowano systemach napędu elektrycznego dużej mocy dla łodzi i żaglówek z napędem elektrycznym.
Ponadto, systemy napędów elektrycznych dla łodzi żaglowych stawiają przed nami wyjątkowe wyzwania, zupełnie nieznane dla innych branż. Pod tym względem nie wystarczy jedynie zastosować standardów innych branż dla napędów zasilanych wysokim napięciem dla łodzi. Ponieważ jesteśmy przyzwyczajeni do tego, że ustanawiamy nowe standardy, tak samo zrobiliśmy w przypadku bezpieczeństwa. Poniżej przedstawiono kilka przykładów unikalnej koncepcji bezpieczeństwa systemu Deep Blue Hybrid.

Pełna wodoodporność komponentów: Komponenty, jeśli nie są opracowane specjalnie do zastosowania na łodziach, nie zawsze są wodoodporne. Wszystkie komponenty systemu zasilanego wysokim napięciem na łodzi muszą być wodoodporne, aby gwarantować bezpieczną pracę. Dlatego wszystkie nasze komponenty są wodoodporne.
Wentyl bezpieczeństwa: Na wypadek mało prawdopodobnej awarii mechanizmów bezpieczeństwa baterii, ogniwa baterii posiadają jeszcze wentyl bezpieczeństwa, który służy do tego, by obniżyć temperaturę i ciśnienie. Baterie w pojazdach elektrycznych instaluje się w taki sposób, żeby mogły odprowadzić te gazy podczas jazdy. W przypadku łodzi elektrycznych te gazy należy odprowadzić na zewnątrz łodzi. Torqeedo jest pierwszą firmą na świecie, która opracowała w tym celu bezpieczny system wentylacji dla łodzi.
Monitoring stanu izolacji: Stały monitoring poziomu napięcie na wszystkich komponentach wysokiego napięcia i stanu izolacji względem łodzi. Dla wszystkich komponentów bez wyjątku. Jeśli zostanie wykryte uszkodzenie, chociażby izolacji przewodu, system zaalarmuje o tym. W przypadku groźnej awarii izolacji, system zostanie wyłączony.
Bezpieczeństwo baterii z wykorzystaniem standardów motoryzacji: Pierwsze baterie litowe dla branży morskiej, spełniające zaawansowane standardy jakości sektora motoryzacyjnego, są wynikiem współpracy Torqeedo z renomowanymi producentami baterii. Integracja baterii i stosownej koncepcji bezpieczeństwa w systemie napędowym to nie lada wyczyn, który można osiągnąć tylko na drodze współpracy z producentem baterii.
Amortyzacja baterii: Wszystkie elementy łodzi, zarówno tych szybkich, ale zwłaszcza rejsowych, są bezustannie narażone na wysokie poziomy wstrząsów. Siła tych wstrząsów może przekraczać poziom wstrząsów na drodze, w niektórych przypadkach sięgając wartości 12 g siły przyspieszenia ziemskiego. Podobnie, w przypadku przewożenia łodzi na przyczepie. Ponieważ baterie i elektronika baterii nie są projektowane by wytrzymywać te ciągłe wstrząsy, zainstalowane na łodzi potrzebują własnego systemu tłumienia wstrząsów, uzupełniającego mechanizmy które wbudowano wewnątrz baterii. Torqeedo jest jedyną firmą na świecie, która zapewnia taki system do użytku morskiego.

Korzyści dla konstruktorów łodzi i szkutników

Klienci coraz częściej oczekują ekologicznych rozwiązań dla swoich systemów napędowych i używanych źródeł zasilania. To idzie w parze z zapotrzebowaniem na ciche i niezawodne rozwiązania. W przeszłości nie było przemysłowo produkowanych systemów, które mogłyby sprostać takim wymaganiom.

Często wybierane są rozwiązania budowane na zamówienie, aby sprostać wymaganiom użytkownika. Niemniej, te indywidualne projekty hybrydowe stwarzają również szereg trudności:

  • Problemem jest mała dostępność wysokiej klasy komponentów dla niestandardowych projektów. Weźmy chociażby kwestie bezpieczeństwa zaawansowanych technologicznie baterii litowych. One wymagają intensywnych wysiłków projektowo-inżynierskich we współpracy z działem R&D producenta baterii. Niestety, renomowani producenci baterii do zasilania urządzeń zasilanych wysokim napięciem nie oferują baterii do niestandardowych rozwiązań, nad którymi nie tylko nie prowadzili złożonych prac, ale o których nawet nie mają pojęcia.
  • Stworzenie zintegrowanego systemu hybrydowego wymaga kompleksowego projektu badawczo-rozwojowego, kosztującego miliony euro i wspartego wieloma latami doświadczenia w rozwoju danego obszaru. Takie wysiłki nie są podejmowane przy opracowaniu projektów niestandardowych, co prowadzi do niższej niezawodności i braku skomplikowanych, ale ważnych funkcji bezpieczeństwa (takich jak linie pilotujące).
  • Pełna integracja systemu wynika ze prawnego obowiązku zapewnienia, że system hybrydowy spełnia wszystkie istotne i obowiązujące normy, takie jak Dyrektywa maszynowa i Dyrektywa EMC. Niestandardowe systemy hybrydowe zazwyczaj nie spełniają tych standardów. Ponieważ to producent łodzi ponosi odpowiedzialność za zapewnienie zgodności niestandardowych systemów hybrydowych z istniejącymi normami, ich instalacja stanowi poważne ryzyko dla producentów łodzi.
    W przeciwieństwie do niestandardowych systemów hybrydowych, DEEP BLUE HYBRID spełnia wymagania klientów świadomych konieczności ochrony środowiska, oferując gotowe rozwiązanie, które gwarantują zgodność z odnośnymi normami i standardami.
  • System DEEP BLUE HYBRID stworzono w ramach rozległego projektu badawczo-rozwojowego, w który przez wiele lat zaangażowanych było wielu inżynierów zarówno mechaniki i budowy maszyn jak i urządzeń oraz elektrycznych. Starannie dobrano komponenty i wkomponowano je w całość złożonego systemu. Przeprowadzono istotne kontrole i certyfikacje na poziomie systemu.
  • W ramach systemu zintegrowano komponenty najwyższej klasy, chociażby najlepsze hybrydowe baterie z branży motoryzacyjnej.
  • Torqeedo przyjmuje odpowiedzialność za funkcjonalność i zgodność z odpowiednimi normami całego systemu.
  • System DEEP BLUE HYBRID opracowano w oparciu o koncepcję komponentów modułowych. To pozwala na elastyczność i skalowalność, bez wpływu na integrację systemu i jego niezawodność.
  • DEEP BLUE HYBRID dla promów elektrycznych, łodzi żaglowych, katamaranów oraz taksówek wodnych z napędem elektrycznym.