
NIC NIE JEST BARDZIEJ ZRÓWNOWAŻONE NIŻ WYSOKA EFEKTYWNOŚĆ
SILNIKI ELEKTRYCZNE TORQEEDO ŁĄCZĄ RAZEM MOC, SATYSFAKCJĘ I TROSKĘ O PRZYRODĘ. NAJNOWOCZEŚNIEJSZE TECHNOLOGIE I ZOPTYMALIZOWANY UKŁAD NAPĘDOWY TO NAJWYŻSZA EFEKTYWNOŚĆ NA ŚWIATOWYM RYNKU.
Zakład produkcyjny i siedziba firmy Torqeedo znajdują się zaledwie 10 km od dużych jezior Bawarii. To właśnie tam nasi inżynierowie i technicy regularnie testują napędy elektryczne i nieustannie je doskonalą. Nowoczesne systemy napędowe Torqeedo przekształcają energię elektryczną w moc napędową lepiej niż konwencjonalne silniki czy to elektryczne czy spalinowe.

MAMY JASNĄ MISJĘ: ZWIĘKSZANIE MOCY I ZASIĘGU NASZYCH SILNIKÓW ELEKTRYCZNYCH PRZY JEDNOCZESNYM ZMNIEJSZENIU ZUŻYCIA ENERGII.

CO TAK NAPRAWDĘ OZNACZA MOC?
W XVIII wieku James Watt wprowadził termin konia mechanicznego (KM), aby zilustrować rewolucyjne osiągi swoich maszyn parowych. Od tego czasu moc mierzy się w koniach mechanicznych (KM) lub watach – na cześć tego legendarnego inżyniera. To powszechnie używane określenie mocy, choć niewiele osób zdaje sobie sprawę z potencjalnych rozbieżności wielkości mocy, w zależności od miejsca i sposobu jej pomiaru. Zrozumienie tych technicznych niuansów jest kluczowe do dokładnego porównania wydajności różnych napędów.

MOC WEJŚCIOWA
Moc wejściowa oznacza pobór mocy mechanizmu napędowego i często mierzy się ją w watach lub koniach mechanicznych.

MOC WAŁU NAPĘDOWEGO
Moc wału napędowego to moc wyjściowa silnika, np. spalinowego w łodzi, którą mierzymy podobnie, jak moc samochodu i wyrażamy w koniach mechanicznych lub kilowatach. Taki pomiar jednak nie uwzględnia strat śruby napędowej, które mogą wynosić od 30% nawet do 80%.

ZNACZNA OSZCZĘDNOŚĆ PALIWA
Moc napędowa jest najbardziej wszechstronnym określeniem wydajności systemu napędowego, ponieważ określa ilość energii, która faktycznie napędza łódź. Co istotne, uwzględnia też wszystkie potencjalne straty.
Duże jednostki pływające wyrażają wydajność napędzających je silników, podając mocą napędową. Torqeedo wykorzystuje to samo podejście. Silniki spalinowe napędy elektryczne do łodzi zazwyczaj nie podają tego parametru, a różnice są ogromne. Na przykład, silnik benzynowy do łodzi o mocy wału napędowego 4 KM ma tylko 1 KM mocy napędowej.
Large vessels have measured their performance in propulsive power for nearly a century, and Torqeedo employs it too. For gasoline-powered boat engines and conventional electric drives the metric is usually not specified, but the differences are enormous. For example, the propulsive power of a gasoline outboard with 4 HP shaft power is only 1 HP.

NOWA EPOKA MOCY SILNIKÓW ELEKTRYCZNYCH
Napędy elektryczne Torqeedo dostarczają porównywalnej mocy napędowej do silników spalinowych, ale pobierają znacznie mniejszą moc wejściową. Powód jest prosty: silniki elektryczne mogą generować wysoki moment obrotowy w szerokim zakresie prędkości, co sprawia, że są nawet trzy razy bardziej wydajne jako napęd śruby łodzi niż ich spalinowe odpowiedniki.
TRZY RAZY WIĘKSZA WYDAJNOŚĆ
Wielu entuzjastów żeglarstwa oraz operatorów komercyjnych jest przyzwyczajonych do tego, że moc silnika określa się parametrem silników spalinowych (tj. jako moc na wał). Aby pozwolić naszym klientom i partnerom rozeznać się w sposób jasny i przejrzysty w parametrach naszych silników, zawsze podajemy moc wejściową oraz porównywalne wartości dla silników spalinowych w danych technicznych naszych produktów. Dla uproszczenia, wprowadziliśmy termin ekwiwalent (moc równoważna) wyrażony w koniach mechanicznych (KM). Elektryczny silnik Torqeedo, o mocy określonej jako ekwiwalent 3 KM, posiada moc napędową zbliżoną do silnika spalinowego do łodzi o mocy 3 KM, mimo, że jego moc wejściowa jest znacznie niższa. Oto wyjaśnienie tego, jak to jest możliwe.

IDEALNY SYSTEM
Pierwszy silnik elektryczny produkowany przez Torqeedo w 2005 roku miał moc wejściową wynoszącą 400 watów. Dziś budujemy bezemisyjne silniki elektryczne o mocy 100 kilowatów (kW) i dostarczamy zindywidualizowane systemy do kajaków, pontonów, żaglówek oraz promów elektrycznych. Wszystkie nasze silniki elektryczne mają jeden wspólny mianownik: pasję i dbałość o szczegóły, z jaką rozwijamy i produkujemy wszystkie nasze produkty.

1. SILNIK ELEKTRYCZNY
Napędy elektryczne w transporcie i komunikacji indywidualnej i zbiorowej stają się nieodłączną częścią codziennego życia w XXI wieku. Jak działają silniki elektryczne, które napędzają już wszystko, począwszy od urządzeń elektrycznych, aż po windy i nowoczesne łodzie motorowe? Mówiąc prosto, każdy silnik elektryczny składa się z trzech części:

STOJAN
Stojan to magnes trwały lub elektromagnes, który jest solidnie zamocowany w obudowie. Wytwarza pole magnetyczne o dwóch przeciwstawnych biegunach.

WIRNIK
Wirnik znajduje się na osi silnika i może obracać się wokół niej. Wirnik jest wykonany z żelaza, na którym nawinięte są izolowane przewody miedziane. Gdy przez ten przewód przepływa prąd, powstaje pole elektromagnetyczne, podobnie jak w stojanie, o dwóch przeciwstawnych biegunach.
Ponieważ identyczne pola magnetyczne odpychają się nawzajem, a odmienne przyciągają, wirnik zaczyna się obracać się, napędzany odpychającymi się z jednej strony i przyciągającymi się z drugiej strony polami elektromagnetycznymi stojana i wirnika. W połowie obrotu, czyli po osiągnięciu magnetycznej równowagi, do której dążył wirnik, następuje kierunku przepływu prądu i nagła zmiana biegunów pól magnetycznych. Taka zamiana zachodzi dzięki zastosowaniu komutatora. Wirnik dąży do kolejnego półobrotu, a komutator zmienia kierunek przepływu prądu na przeciwny za każdym razem, gdy nastąpi półobrót, wprawiając wirnik stale w ruch.
20 RAZY WIĘCEJ MOMENTU OBROTOWEGO
Oczywiście silniki elektryczne różnią się od siebie w zależności od obszaru zastosowania. Silniki używane przez Torqeedo wyróżniają się wysokim momentem obrotowym. Ponieważ nasz firma jako pierwsza zastosowała tę technologię w przemyśle żeglarskim w 2005 roku, stąd też nazwa naszej firmy. Połączyliśmy słowa „torque” i „speed”, czyli moment obrotowy i prędkość. Silniki do łodzi i żaglówek firmy Torqeedo dostarczają nawet 20 razy wyższy moment obrotowy niż konwencjonalne silniki elektryczne. Osiągamy tę wyjątkową wydajność dzięki następującym innowacjom:
- Wykorzystujemy magnesy ziem rzadkich, które mają nawet pięć lub sześć razy większą siłę pola magnetycznego niż konwencjonalne magnesy heksaferrytowe. To właśnie ich zastosowanie pozwala naszym silnikom generować dużo wyższy moment obrotowy.
- Nasze silniki posiadają komutację elektroniczną. Zmienne pole magnetyczne jest generowane za pomocą układu elektronicznego, który nazywa się przetwornikiem częstotliwości. Ta technika eliminuje straty energii związane z budową tradycyjnego komutatora i wpływa na bezobsługowość i bezawaryjność silników. W ciągu zaledwie kilku ostatnich lat nastąpił ogromny postęp w dziedzinie komponentów elektronicznych i budowy obwodów, który umożliwił produkcję tych wysokowydajnych silników w przystępnej, konkurencyjnej cenie.
- Dedykowane ustawienia: Zawsze dobieramy technologię odpowiednio do wybranych zastosowań. Korzystamy zarówno z silników napędem bezpośrednim, jak i silników z układem przekładni, w zależności od tego, jaki poziom obrotów na minutę osiągnąć, uwzględniając wydajność i aspekty użytkowania.
2. ELEKTRONIKA MOCY
Silniki elektryczne przekształcają energię elektryczną w ruch. Żegluga bezemisyjną wymaga jednak spełnienia szczególnie wymagających warunków. Torqeedo znacznie redukuje straty energii na przewodach poprzez minimalizowanie ich długości i zwiększanie ich przekroju poprzecznego. Każdy z naszych systemów napędowych posiada dedykowana elektronikę mocy. Dedykowane rozwiązania zapewniają maksymalną siłę i wydajności silnika oraz idealne dopasowanie do przestrzeni instalacji.
MINIMALNA CAŁKOWITA STRATA MOCY – 0,8%

3. ŚRUBA NAPĘDOWA
Wiele śrub napędowych w silnikach wbudowanych w łodziach i zaburtowych ma bardzo podobny kształt, opracowany w oparciu o testy przeprowadzone jeszcze w latach 40. i 60. w Holandii oraz przez Marynarkę Wojenną USA.
Śruby napędowe Torqeedo wyróżniają się nie tylko swoim pomarańczowym kolorem, ale także swoją bardzo nietypową, innowacyjną konstrukcją. Jest tak dlatego, że ich konstrukcja opiera się na obliczeniach przeprowadzonych przez naszych ekspertów, korzystając z tych samych metod, co w przypadku śrub napędowych okrętów podwodnych najnowszej generacji i dużych statków.
Parametry, takie jak średnica, długość profilu, skok, nachylenie, krzywizna i grubość, są obliczane w zoptymalizowanym, wielowymiarowym procesie. Opracowanie każdego osobnego segmentu śruby przechodzi kilka tysięcy kroków iteracji.

MAKSYMALNA WYDAJNOŚĆ
Śruby napędowe działają najefektywniej, gdy są napędzane wysokim momentem obrotowym i niską prędkością. W przeciwieństwie do silników spalinowych, napędy elektryczne utrzymują stały moment obrotowy przy różnych prędkościach, co zapewnia efektywną pracę śruby napędowej. Silniki Torqeedo wykorzystują bezpośredni napęd lub przekładnie planetarne o wysokiej żywotności.

OPATENTOWANA KONSTRUKCJA
W przeciwieństwie do standardowych śrub napędowych o stałym skoku i profilu w różnych segmentach, śruby napędowe opatentowane przez Torqeedo, ze zmiennym skokiem i zmiennym profilem (VPVC), wykorzystują metodę wirującej siatki do indywidualnej optymalizacji każdego segmentu. Wynikiem tego jest zwiększona prędkość i maksymalna wydajność dopasowana do warunków przepływu.